Thursday 23 June 2011

Kemahiran komunikasi

Kemahiran komunikasi merupakan salah satu kemahiran insaniah (soft skills) atau kemahiran generik yang merupakan kemahiran umum, kualiti, kebolehan dan trait yang harus dikuasai oleh seseorang untuk berjaya dalam pelajaran dan kerjaya. Kemahiran ini membolehkan seeorang berfungsi dan memberi sumbangan secara efektif dalam menyelesaikan masalah, berkomunikasi, berfikir secara kreatif dan kritis serta bertindak sebagai ahli kerja berkumpulan yang berkesan. Kemahiran-kemahiran ini jika dapat dikuasai boleh digunakan dalam kehidupan sosial, akademik dan profesional seseorang.

Kepentingan komunikasi berkesan
Kemahiran komunikasi sewajarnya dikuasai oleh semua lapisan manusia. Sebagai manusia, kita tidak boleh untuk tidak berkomunikasi. Malah sebenarnya kita sedang berkomunikasi walaupun kita sedang berdiam diri. Narimah Ismail dan Saodah Wok (2002), menegaskan bahawa komunikasi yang sejahtera menjamin kemesraan dan kejayaan dalam hubungan sesama manusia. Dalam konteks ini, sebenarnya komunikasi itu sendiri mempunyai beberapa peranan yang harus difahami. Manusia berkomunikasi kerana beberapa sebab utama, contohnya untuk menjalinkan hubungan, untuk memberi rangsangan, untuk memenuhi keperluan peribadi dan sosial serta untuk tujuan perkongsian. Mereka yang berjaya berkomunikasi dengan berkesan akan mudah mencapai matlamat yang dihajati. Justeru, segala idea, buah fikiran dan maklumat dapat disampaikan dengan sempurna. Menjadi pendengar yang baik juga perlu dan merupakan salah satu elemen kemahiran berkomunikasi. Petah bercakap tidak bermakna komunikasi telah berjaya, sebaliknya kepetahan mestilah disertai dengan ketulusan. Kemahiran komunikasi memecahkan benteng yang menghalang kejayaan aktiviti komunikasi.

Kehalusan budi bahasa yang terpancar dalam kata-kata dan tindakan seharusnya dititik beratkan untuk menjamin komunikasi berkesan. Santun bahasa yang menyerlahkan peribadi diri mampu menghindarkan konflik dalam hubungan sesama rakan sekerja, keluarga dan sebagainya. Justeru seseorang yang hebat akan menggunakan laras bahasa yang teratur, penuh dengan sopan santun. Sebaliknya berbeza dengan seseorang yang gagal, kerap kali menggunakan bahasa yang kasar.

Oleh itu sebagai penjawat awam, seharusnya tujuan ini dihadam dan diaplikasikan dalam komunikasi harian kita. Sama ada komunikasi itu berlangsung sesama rakan sekerja, ketua jabatan-warga jabatan, pelajar-pensyarah dan sebagainya. Kita harus memahami bahawa ilmu komunikasi adalah ilmu kemasyarakatan yang secara sistematik mempelajari segala sudut hubungan antara manusia. Justeru itu, kita harus mengakui bahawa komunikasi merupakan tulang belakang dalam hubungan sesama manusia. Kita berkomunikasi bagi menyuburkan persaudaraan bukan untuk menyemarakkan perpecahan. Namun begitu, realitinya masih banyak berlaku salah tanggap dalam komunikasi. Kita masih samar kenapa kita berkomunikasi dengan diri sendiri? Kenapa kita berkomunikasi dengan Tuhan? Malah kenapa kita berkomunikasi dengan alam?. Oleh itu fahamilah peranan komunikasi.
Dalam kehidupan seharian, kita hendaklah mengaplikasikan kemahiran berkomunikasi yang meliputi kemahiran mendengar, bercakap, membaca dan menulis. Ini kerana komunikasi adalah satu proses yang dinamik (Kelly, Lederman and Phillips, 1989). Abrams (1986), misalnya meringkaskan aktiviti komunikasi seperti berikut; 45 peratus mendengar, 30 peratus bercakap, 16 peratus membaca dan 9 peratus menulis. ? Sebagai contoh, setiap individu mempunyai dua telinga, dua mata dan satu lidah, ini menggambarkan sepatutnya aktiviti mendengar dan melihat melebihi aktiviti bercakap.
 Sebagai penjawat awam yang berdedikasi serta bertanggungjawab kita wajar melakukan anjakan paradigma dalam berkomunikasi. Malah, menurut Sharina Samsudin (2005), komunikasi sentiasa boleh diperbaiki melalui pembelajaran dan pengamalan. Komunikasi yang berkesan pastinya akan meningkatkan kualiti hubungan sesama rakan sekerja, kepercayaan dapat dibina, malah benteng komunikasi mampu dikurangkan. Justeru itu, marilah kita memahami perbezaan yang ada, agar perbezaan itu tidak menjadi faktor penghalang komunikasi. Kita juga mesti membuang sikap prejudis dalam perhubungan interpersonal.  Tambahan pula sejak kecil kita telah diajar agar sentiasa mengamalkan sikap hormat menghormati. Kita adalah pemegang amanah negara, bangsa dan agama.

Dalam kita menjalankan tugas harian , pastinya kita akan bersemuka dengan rakan setugas yang lain. Sebagai pensyarah kita akan bersemuka dengan para mahasiswa, sebagai pegawai pentadbiran kita akan bersemuka dengan mereka yang memerlukan khidmat kita. Namun begitu pernahkah kita terfikir bagaimana kita menggunakan bahasa, ketika kita bercakap?. Adakah bahasa kita bersesuaian dengan konteks komunikasi?. Kadangkala tanpa kita sedari bahasa yang kita guna menyebabkan orang lain terluka hati. Harus kita sedari sebagai seorang individu yang hebat, bahasa yang kita guna juga sewajarnya hebat. Teratur, mesra dan sopan. Ini akan menyerlahkan lagi keperibadian dan kejelitaan sosial kita (Awang Sariyan, 2007). Jauhi bahasa yang kasar ketika berkomunikasi. Sebagai pensyarah marilah kita fahami konsep “mesra pelajar” yang diamalkan. Malah “mesra kakitangan” juga jangan dilupa. Sifat tercela seperti khianat, bohong, sombong, fitnah dan umpat hendaklah dihindari (H. Yunahar Ilyas, 2001). Namun begitu realitinya, kepincangan komunikasi terus dan masih berlaku (Johari Haji Alias, 2003).
             
Justeru , sebagai penjawat awam yang beretika, kita harus berkomunikasi dengan tatacara yang betul. Hal ini, wajar diambil kira kerana komunikasi melibatkan fikiran, perasaan dan anggota tubuh manusia (Asdi S. Dipodjojo, 1982). Oleh itu, penggunaan perkataan yang sesuai amat penting (Wells, 1992). Jangan anggap komunikasi adalah proses yang mudah seperti semudah bernafas. Sebagai kakitangan yang berdedikasi kita tonjolkan santun bahasa yang lunak. Agar apa yang dikata dapat diterima dengan hati yang terbuka.

Kesimpulan
Kemahiran komunikasi adalah senjata yang penting untuk kita mendapat kecemerlangan dalam hidup. Ia akan membantu kita untuk menjadi hamba yang hebat, suami, isteri, ibu, bapa, pensyarah dan pentadbir yang cemerlang. Justeru itu, bergaullah dengan santun bahasa yang lunak. Sebab bahasa yang baik menggambarkan peribadi diri. Keupayaan melahirkan penjawat awam yang sentiasa berkomunikasi dengan penuh sopan dan tertib bakal melahirkan para mahasiswa yang tahu erti harga diri. Justeru itu marilah kita mulakan dengan diri sendiri. 

Rujukan

Abrams, K.S. (1986). Communication at Work: Listening, Speaking, Writing and Reading. Englewoods Cliffs. New Jersey: Prentice-Hall Inc.

Asdi S. Dipodjojo (1982). Komunikasi Lisan. Yogyakarta: Penerbit dan Percetakan Lukman.
Awang Sariyan (2007). Santun Berbahasa. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

H. Yunahar Ilyas (2001). Kuliah Akhlaq. c. 4. Yogyakarta: Lembaga Pengkajian dan Pengamatan Islam (LPPI).

Johari Haji Alias (2003). Mengawal Tutur Kata. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Kelly, L., Lederman, L. C., and Phillips, G. M. (1989). Communicating in The Workplace: A Guide to Business and Professional Speaking. New York: Harper & Row, Publishers, Inc.

Narimah Ismail dan Saodah Wok (2002). Komunikasi Organisasi. Bentong: PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.

Ruben, B. D., and Stewart, L. P. (2006). Communication and Human Behavior. Boston: Pearson Education, Inc.

Sharina Samsudin (2005). Asas Komunikasi Untuk Pengurus. Dalam Mohd Baharudin Othman dan Mohd Taib Ariffin (ed.). Komunikasi Kepengurusan. Sintok: Penerbit Universiti Utara Malaysia.

Wells, G. (1992). Everyone’s Business on effective communication. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.


No comments:

Post a Comment